Kultura w Poznaniu

Teatr

"Człowiek jest liną rozpiętą..."

Od starożytności po dzień dzisiejszy cała ludzka myśl pozostaje w napięciu między kulturą a naturą. Nic dziwnego, że taniec wykorzystuje to napięcie, a II Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca świadomie do tego nawiązuje.

Do kogo należy nasze życie?

W mowie końcowej podczas obrad Rady Etyki, mecenas Biegler pyta: - Do kogo należy nasze życie? Tematem, wokół którego zbudowana została akcja sceniczna Prawa wyboru w reżyserii  Piotra Kruszczyńskiego, jest próba rozstrzygnięcia problematycznej kwestii lekarskiej pomocy w dokonaniu samobójstwa.

Mamy swoje miejsce ze sobą

- Po pierwszym dniu warsztatów poszliśmy wszyscy na integracyjne piwo, wśród nas byli różni ludzie: "wózkowicze" i "normalsi", osoby z Zespołem Downa, tancerze z ogromnym doświadczeniem i amatorzy. Baliśmy się, że nie znajdziemy miejsca. Jeden wózkowicz powiedział wtedy: "Nie przejmujcie się! Dla nas nie zabraknie krzeseł". Wtedy moja głowa wybuchła. Bo to jest właśnie o tym, że dla nas wszystkich jest miejsce w świecie. Zajmujemy swoje miejsce przez sam fakt istnienia - mówią Agnieszka Dubilewicz* i Aniela Kokosza**, twórczynie spektaklu Dla nas nie zabraknie krzeseł w Scenie Roboczej. 

"Co Państwo zrobią ze swoim głosem?"

"Co Państwo zrobią ze swoim głosem?" - pytają twórcy i twórczynie spektaklu Prawo wyboru, którego premiera w Teatrze Nowym odbędzie się w ten weekend. Biorąc na warsztat twórczość niemieckiego pisarza Ferdinanda von Schiracha, próbują zrozumieć, co oznaczają dziś takie hasła jak "człowieczeństwo", "wolność" czy "prawo do życia" oraz jak ich postrzeganie wpływa na decyzyjność współczesnego społeczeństwa.

Teatr na trzech nogach

- W październiku ubiegłego roku zagraliśmy na deskach teatru Apollo premierę Rebeka tańczy tango - ostatniego spektaklu Teatru Tanga - i od tego czasu czułem, że to jest miejsce, w którym chciałbym być. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, że w styczniu dostanę propozycję tak szerokiej współpracy - mówi Michał Kaczmarek*, nowy dyrektor artystyczny Kinoteatru Apollo.

Robię swoje

- Kostiumy są w kontrze do aktora i tego, co ma on wyrazić. To właśnie buduje dramat postaci, podaje intencje w totalnie inny sposób niż jest to napisane czy ubrane - mówią kostiumograf Tomasz Armada* i projektantka mody i biżuterii Weronika Cudna* o współpracy nad spektaklem Wróg Ludu Teatru Nowego.

Nic się nie zmieni

- Przez tę decyzję, która była przedmiotem długich dyskusji i rozmów, przemawia duch protestanckiej skromności i potrzeby, żeby raczej ograniczać rozmaite wydatki, niż je mnożyć - mówi zespół Teatru Ósmego Dnia* o swoim połączeniu z Estradą Poznańską.

"A co, jeśli nas nie zrozumieli?"

"Widzimy was i wiemy co robicie" - słyszymy ze sceny podczas spektaklu Autokorekta w reżyserii Jakuba Skrzywanka. Przeszywa dreszcz bycia wskazaną, ale też coś w rodzaju dumy z obserwowanej w młodych dorosłych wyraźnie asertywnej postawy. Przedstawienie produkcji TR Warszawa zostało pokazane przy ulicy Ewangelickiej w ramach cyklu performatywnego.

Powroty do normalności?

W ten weekend poznański Pawilon będzie gościć spektakl szczególny. Autokorekta w reżyserii Jakuba Skrzywanka jest przedstawieniem, które traktuje o problemach współczesnej młodzieży. Co jednak najistotniejsze, scena w całości oddana zostaje grupie młodych dorosłych, którzy na ważne dla siebie tematy wypowiedzą się według własnych zasad.

Opowieść jak człowiek

"Potrzebujemy teatru jako schronu, jako domu dla nas i dla tych, którzy z nami zamieszkają. Schronu dla wyobraźni, która niesie alternatywę i stwarza nowe języki. Schronu dla wartości [...] Schronu dla humoru, którego nie możemy stracić, bo znaczyłoby to, że uwierzyliśmy w śmierć" - słowa orędzia Moniki Strzępki z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru idealnie korespondują z Krabatem Marka Zákosteleckiego. Premierowy pokaz spektaklu odbył się w przeddzień święta w Teatrze Animacji.

Czasem musisz wypić brudną wodę

Szybkie wprowadzenie dla tych, którzy nie czytali dramatu. Jesteśmy w nadbrzeżnej miejscowości w południowej Norwegii, która utrzymuje się głównie ze swojego zakładu uzdrowiskowego. Doktor Stockmann, główny lekarz, odkrywa, że woda w obiekcie jest skażona. Przesyła więc swoje badania do zarządu uzdrowiska, lokalnego rządu i gazety "Goniec ludowy". Wszyscy się na niego złoszczą, gazeta nie chce nic takiego publikować, Doktor staje się tytułowym "Wrogiem Ludu" i traci szacunek społeczeństwa. Napisał Henryk Ibsen, przed Dziką Kaczką oraz po Upiorach.

Żeby bać się tylko w teatrze

- Oczywiście nie zabraknie przesłania, tego nie zmieniliśmy, że miłość jest silniejsza od każdej magii, że miłość przezwycięża wszystko. Dziś jest to szczególnie ważne - mówi Marek Zákostelecký*, reżyser spektaklu Krabat. Uczeń czarnoksiężnika. Premiera - 26 marca w Teatrze Animacji.

Ibsen napisany dziś

Anna Augustynowicz - jeden z najważniejszych głosów we współczesnym teatrze - po kilkunastu latach wraca do reżyserowania w Poznaniu. Wróg ludu według dramatu Henryka Ibsena będzie miał premierę 25 marca w Teatrze Nowym.

Upojne show

Sasha Velour, amerykańska drag queen i zwyciężczyni 9. edycji reality show RuPaul's Drag Race zawitała do Polski ze swoim show Smoke & mirrors. Jej występ pokazał, na jakie wyżyny potrafi wzbić się sztuka dragu, jakie jest na nią zapotrzebowanie i jak wielką wartością jest samoakceptacja.

Reszta jest przebraniem

Zwyciężczynią dziewiątej edycji RuPaul Drag Race była Sasha Velour. Artystka po tym sukcesie przygotowała własny, jednoosobowy show pt. Dym i lustra. W marcu przyjeżdża z nim do Polski, w tym do poznańskiej Sali Ziemi.

Zanim nastanie cisza

"Cześć, tu Dwunastka. Zostaliśmy wykluczeni, ale to nieważne. Ważne, że możesz wejść w nasze skromnie progi i usłyszeć historię. Bo wiesz co? Niewykluczone, że nastolatki to też ludzie. To świetni ludzie. "

Bliskość, czułość, obecność

Jedni twierdzą, że Ściana z widokiem opowiada konkretną historię - o samotności i roli sztuki w poszukiwaniu bliskości z ludźmi. Inni z kolei, że jest opowieścią o emocjach, jakich doświadczamy szczególnie w czasach pandemii. Spektakl Grupy Coincidentia w reżyserii Konrada Dworakowskiego prezentowany będzie 11 i 12 marca w Scenie Wspólnej.

Trzecie oko Rysia z Klanu

Zapytałam kiedyś Malinę Prześlugę o to, gdzie spotyka swoich bohaterów. Dowiedziałam się, że wszędzie, że czasem wyciąga ich nawet ze śmieci. Że jak jest w sklepie, to widzi ich w sklepie. A jak jest na ulicy, to widzi ich na ulicy. Ale też w książkach, internecie, kinie. Jeżdżą z nią tramwajem i rowerem. Niech żyje wyobraźnia! Niech żyją twórcy cyklu Bajek malutkich w Teatrze Animacji. Bo wystarczyła godzina, żeby bliskie widzom stało się to, co brzydkie, często zaniedbane albo niechciane.

(O)błędny rycerz

Klasyczny balet i nowoczesność, patrząc po współczesnych produkcjach, całkiem dobrze ze sobą współgrają. Do klasyki, a zarazem i do tytułu obecnego już wcześniej w repertuarze, powrócił także Teatr Wielki. Z jakimi wiatrakami zmierzył się w pierwszym kwartale 2022 roku poznański błędny rycerz?

Słoneczna Hiszpania na chwilę

Już 4 marca zespół Teatru Wielkiego wraz z zaproszonymi, wyjątkowymi współtwórcami zaprasza na balet Don Kichot. Słoneczna Hiszpania, przygody zbłąkanego rycerza i jego giermka, miłość i walka z wiatrakami... Don Kichot przyciągnie z pewnością marzycieli i wielbicieli twórczości Miguela de Cervantesa. Podobno znajdzie się też coś dla spragnionych wytchnienia przy klasycznym tańcu ze szczyptą hiszpańskiego folkloru.

1 7 Strona 8 9 10 11