Kultura w Poznaniu

Teatr

opublikowano:

"Człowiek jest liną rozpiętą..."

Od starożytności po dzień dzisiejszy cała ludzka myśl pozostaje w napięciu między kulturą a naturą. Nic dziwnego, że taniec wykorzystuje to napięcie, a II Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca świadomie do tego nawiązuje.

. - grafika artykułu
"Salve Regina", fot. materiały prasowe

Czterodniowy festiwal rozpocznie się 27 kwietnia o godz. 20 od spektaklu Święto wiosny. Preludium autorstwa Moniki Błaszczak, polsko-łemkowskiej choreografki, tancerki, artystki interdyscyplinarnej i badaczki (nagrodzonej tytułem Człowieka Roku w plebiscycie IKS-a i Kultura.poznan.pl) oraz Luizy Mateo Dupleich Rozo, boliwijskiej artystki multidyscyplinarnej. Tytuł nawiązuje do Święta Wiosny, legendarnego baletu, który eksploruje dzikość ludzkiej natury i tajemniczy charakter rytuału. Spektakl Święto wiosny. Preludium w zamierzeniu autorek jest celebracją wiosny i aktem opłakiwania strat, jakich doświadczamy podczas kryzysu klimatycznego. Spektakl skupia uwagę na kwestiach budujących jednostkę, takich jak tożsamość, odbiór i wpływ zmieniających się pór roku na młode ciało. Artystki podejmą temat budowania relacji, intymności, doświadczeń migracyjnych, związków z Matką Ziemią i poruszą kwestię płodności osób queerowych. Sakralne w charakterze i jednocześnie minimalistyczne kostiumy do spektaklu zaprojektował Tomasz Armada, projektant ubioru i kostiumograf, który znalazł się na liście 27 najbardziej obiecujących projektantów mody, ogłoszonej przez amerykański "Vogue" w 2021 roku.

Drugiego dnia festiwalu, 28 kwietnia o godz. 20.00, odbędzie się występ solowy Hygina Delimata, choreografa i performera na co dzień pracującego w Austrii, założyciela grupy Body Architects I platformy Craft Choreography w Wiedniu oraz Mind Culture Podcast. Hygin Delimat czerpie inspirację z ulicznych form ekspresji, jak breakdance czy hip hop. Jego Landscape before catastrophe to naładowany emocjami krajobraz, spotęgowany muzyką Henryka Góreckiego, który łączy uniwersalne, archetypiczne tematy nieuchronności i rozpadu z bardzo współczesną refleksją nad relacją człowieka i planety - tutajprzedstawioną w solowym układzie choreograficznym wykorzystującym motyw kuli.

29 kwietnia - w Międzynarodowym Dniu Tańca - o godz. 19.00 rozpocznie się otwarte dla wszystkich Narodowe Tańczenie. Akcja polega na wspólnym wykonaniu poloneza na ulicy Taczaka, na której znajduje się siedziba Polskiego Teatru Tańca. Do wydarzenia dołączyć może każdy, a znajomość tańca nie jest wymagana. Zgromadzeni uczestnicy włączają się spontanicznie do korowodu, zainicjowanego przez gości specjalnych - zaproszonych przez Teatr zespołów artystycznych, m.in. tancerzy Zespołu Pieśni i Tańca "Śląsk". Poznaniacy zatańczą razem poloneza w wersji kanonicznej lub... improwizując. Organizatorzy zachęcają do założenia kostiumów lub emblematów kojarzących się z polską tradycją poloneza oraz akcentów świadczących o solidarności z narodem ukraińskim.

O godz. 20 w teatrze rozpocznie się spektakl gospodarzy, czyli zespołu Polskiego Teatru Tańca. Przedstawienie Kurka Wodna albo urojenie jest bardzo popularne wśród poznańskiej publiczności i docenione przez krytyków (zostało uznane za jedno z sześciu najlepszych wystawień polskiej klasyki w 2021 w VII Konkursie na Inscenizację Dawnych Dziel Literatury "Klasyka Żywa", którego organizatorem jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie). Balansujące na krawędzi dramatu i manifestacji Teorii Czystej Formy Witkacego przedstawienie jest opowieścią o młodym, zblazowanym artyście i jego poczynaniach romantyczno-kryminalnych. Sztuka jest oparta na motywach zaczerpniętych z dramatów Witkacego Kurka Wodna, Matka, Tumor Mózgowicz i Bellatrix.

Witkacy życzył sobie by: "Wychodząc z teatru człowiek miał wrażenie, że obudził się z jakiegoś dziwnego snu, w którym najpospolitsze nawet rzeczy miały dziwny, niezgłębiony urok, charakterystyczny dla marzeń sennych, nie dający się z niczym porównać"... Czy poznańska Kurka wodna realizuje Teorię Czystej Formy, widzowie będą mogli się przekonać jeszcze 5 czerwca tego roku w finale konkursu "Klasyka Żywa", podczas 46. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.

Gwiazdami ostatniego wieczoru festiwalu będą Jo Strømgren Kompani (JSK) - autorski zespół Jo Strømgrena, jednego z najbardziej znanych w skali międzynarodowej skandynawskich choreografów. Twórca 150 spektakli, które prezentowane były w 64 krajach świata, jest obecnie rezydentem Norweskiej Opery Narodowej i Baletu w Oslo. Utwory Jo Strømgrena charakteryzują się fuzją tańca i teatru, intensywnym językiem ruchu oraz poczuciem humoru, nierzadko z podtekstem politycznym. Jego najważniejsze i najczęściej nagradzane spektakle to: A Dance Tribute to The Art of Football (1998, m.in. nagroda Den norske Dansekritikerprisen), Maskuline mysterier (1998), There (2002, m.in. nagroda Hedda 2003), I Hospitalet (2005), The Society (2008), Coco Chanel (2017), The Door (2018, litewska prestiżowa nagroda Złotego Krzyża Sceny 2018). W 2013 roku Jo Strømgren przygotował z zespołem Polskiego Teatru Tańca spektakl 40. Teraz przybywa do Poznania ze własnym zespołem, który 30 kwietnia o godz. 20.00 zatańczy spektakl Salve Regina. Tytuł zaczerpnięty jest z hymny maryjnego, który już od tysięcy lat niesie nadzieję potrzebującym. JSK kontynuuje tę symboliczną wymowę pieśni. Artysta mówi o nim: "Fascynuje mnie ten rodzaj pocieszenia, które niesie ze sobą utwór »Salve Regina«, kościelna pieśń, śpiewana od setek lat. Ledwo zaczęliśmy przezwyciężać pandemię, a już musimy się mierzyć z innymi poważnymi problemami na świecie. Może ten utwór jest też dobrym pocieszeniem na te czasy?".

Jan Matusewicz

  • II Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca "Granice natury - granice kultury"
  • 27-30.04
  • Polski Teatr Tańca
  • bilety/wstęp wolny
  • więcej

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2022