Kultura w Poznaniu

Teatr

Postpornograficzna rewolucja

Post Pxrn Film Festival Warsaw to pierwszy w Polsce festiwal skupiający się na przeglądzie kina postpornograficznego. Głównym celem projektu kuratorowanego przez Agnieszkę Szreder i Rafała Żwirka jest adoracja seksualności, o której w erze postpornu mówi się inkluzywnie, różnorodnie i bez wstydu. Na festiwalu pokazano ponad 300 filmów opowiadających o seks-workerskich, performatywnych, alternatywnych, queerowych, feministycznych, eksperymentalnych i biopolitycznych strategiach prowadzących do redefinicji postrzegania ciała i seksualności.

Kamera, akcja!

Poznański Teatr Nowy rozpoczyna nowy sezon teatralny aż dwiema premierami. W połowie lutego na deskach będzie można obejrzeć Kilka dziewczyn / Some girl (s) pióra Neila LaBute'a w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego, a pod koniec marca do repertuaru trafi Woyzeck autorstwa Georga Büchnera, który wyreżyseruje Zdenka Pszczołowska.

Kosmos pełen doświadczeń

Nie od dziś wiadomo, że dziecięca publiczność to jedno z większych wyzwań stojących przed gronem realizatorów i aktorów teatralnych. Tu nie ma przekłamania, nie ma cichej (głośnej, ani jakiejkolwiek innej) zgody na bylejakość, nie ma też dyplomatycznych reakcji napędzanych tym, co wypada. Są natomiast najszczersze emocje, żywe reakcje i prawda w najczystszej postaci. Jakie zatem wrażenia po Podróży nie z tej ziemi odnieśli po jej sobotniej premierze w Teatrze Animacji, Malusińskie i Malusińscy?

Galaktyczni odkrywcy, czyli (od)lot w głąb siebie

Teatr Animacji nie zwalnia tempa. Po jedynej w swoim rodzaju premierze spektaklu wymyślonego przez pięcioletniego (!) Leonarda Delimatę, czas na podróż w kosmos autorstwa Kamili Oleksiak w reżyserii Aleksandry Jakubczak. Dosłownie i w przenośni!

Pomiędzy upadkiem a upadkiem

Konkurs "Nanodramy 2022" na wystawienie małej, eksperymentalnej formy teatralnej to projekt realizowany przez Teatr Usta Usta Republika. W tym roku organizatorzy zdecydowali się oddać przestrzeń Tłustej Langusty Pauli Głowackiej, którą poznańscy widzowie mogą pamiętać ze spektaklu Dziewczyny opisują świat w reżyserii Aleksandry Jakubczak i produkcji Sceny Roboczej.

Dotrzeć tam, gdzie można się ogrzać

W gęstwinie kafkowskich znaczeń i sensów, lub może ich braku, Ósemki czują się nadzwyczaj dobrze. Kunszt, precyzja, mistrzowskie aktorstwo, oszczędna scenografia, niepokojąca, świetna muzyka, dyskretne światło dały dzieło kompletne. Przejmujące i fascynujące. Tekst urywa się? Nie szkodzi.

Moniuszko wciąż aktualny

Niemalże zapomniane dzieło Stanisława Moniuszki, licząca sobie około trzech kwadransów muzyki śpiewogra, od czasu II Wojny Światowej zaistniała na scenie tylko raz. Ponad dwie dekady później zrekonstruowane na bazie odnalezionego w Niemczech odpisu z XIX wieku prezentowane jest publiczności jako opowieść o niezrozumieniu, wykluczeniu oraz wypływającej z nich nienawiści i przemocy.

Novum tradycji

Spektakl Folk Solution w wykonaniu artystów Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk to fuzja łącząca w sobie tradycję ze współczesnością. Pomostem pomiędzy starym a nowym stał się zreinterpretowany folklor przełożony na muzykę elektroniczną i teatr tańca.

Walcząc o pamięć

Dramatyczna historia życia Antoniego Pallutha, jednego z współautorów polskiego sukcesu w walce z Enigmą, jest osią główną spektaklu Radiota, który w sobotę i niedzielę zaprezentowano w Centrum Szyfrów Enigma.

Jawnuta odkryta na nowo

Stanisława Moniuszkę znamy jako twórcę Halki i Strasznego dworu. Sceniczną dominację tego usankcjonowanego tradycją duetu próbują przerwać z rzadka wystawiane inne opery kompozytora. Po sukcesie Parii w 2019 roku Teatr Wielki sięga po Jawnutę.

Relacje w tańcu

Zbliża się grudzień, a wraz z nim kolejna edycja festiwalu 1 strona, 1 spojrzenie, 180 sekund, organizowanego przez Polski Teatr Tańca. Przez kilka dni Poznań będzie tętnił tanecznymi opowieściami, które - jak co roku - poruszać będą ważne, aktualne i niejednokrotnie trudne tematy.

Oko utracone

Jednooki król Marca Crehueta to opowieść o podziałach i o tym, jak i czy w ogóle możemy zmniejszać dystans między nami. Czy w pełni wybrzmiało to w najnowszej sztuce prezentowanej na deskach Teatru Nowego, której reżyserką jest Antonina Choroszy? I czy w pełni wybrzmiały wszystkie niuanse z tym związane?

Enigma - maszyna i człowiek

- Okazuje się, że maszyna szyfrująca Enigma, której sekret złamali matematycy, zahacza o świat nowych technologii. Przeszłość i przyszłość łączy się też w moim teatrze dokumentalnym, gdzie sięgam do wydarzeń z przeszłości, ale nie po to, by się w niej zatrzymać, ale by przerzucić pomost - albo w przyszłość, albo w teraźniejszość, która jest domeną teatru - mówi Ewa Kaczmarek*, aktorka znana z Teatru Usta Usta Republika, która właśnie kończy rezydencję w Centrum Szyfrów Enigma.

Wspólne doświadczanie sztuki

- Często wydaje się, że coś małego jest niezauważalne i nieistotne, ale czasami najmniejsze rzeczy i wydarzenia mogą prowadzić do bardzo dużych zmian na spektakl o sprawach, które nie wymagają słów, zapraszają aktorzy z trzech krajów: Polski, Ukrainy i Białorusi. Premiera Wielkiego małego świata - 9 grudnia w Teatrze Animacji. Reżyseruje Natallia Levanava.

Mechanizmy zniewolenia

Kolejna w sezonie jubileuszowym premiera w Teatrze Nowym to współczesny komediodramat Jednooki król Marca Crehueta, konfrontujący dwie przeciwstawne postawy: kontestatora politycznej rzeczywistości i stróża prawa. W roli reżyserki debiutuje wybitna aktorka poznańskiej sceny, Antonina Choroszy.

Tęsknota za różowymi słoniami

Według Słownika języka polskiego PWN dyplomacja to "działalność przedstawicieli danego państwa reprezentujących jego interesy za granicą; też: instytucje, urzędy oraz ich pracownicy zajmujący się taką działalnością", a także "umiejętność zachowania się w trudnej sytuacji tak, aby nikogo nie urazić i osiągnąć zamierzony cel".

Współczesna Stabat Mater

Początkowo po głowie krążyło mi pytanie - czym kierowało się kierownictwo artystyczne, zestawiając ze sobą dwa muzyczne światy: Karola Szymanowskiego i Pergolesiego, dla których wspólnym łącznikiem był jedynie motyw Stabat Mater? Moje wątpliwości szybko zostały rozwiane, ponieważ podczas piątkowego wieczoru w Auli Artis artyści Teatru Wielkiego pokazali dwie zupełnie odmienne opowieści, dwie zupełnie odrębne koncepcje choreograficzne.

Czary mary... jesteś dzieciakiem

Teatr Animacji po raz kolejny podjął próbę przekonania widzów do spektakli niekonwencjonalnych. W Ślimaku i Lwie... eksperymentuje z treścią. Autorem sztuki jest... pięciolatek.

W oparach mocy i niemocy

- Wyspiański napisał Wesele językiem zdecydowanie ironicznym, z dystansem, humorem, przeplatanym z przerażeniem. Mamy dzieło z przełomu XIX i XX wieku mówiące o tym, że Polacy chorują na Polskę i że z tą przypadłością nikt nie potrafi sobie na dobrą sprawę poradzić - mówi Mikołaj Grabowski*, reżyser Wesela, którego premiera zainauguruje jubileusz stulecia Teatru Nowego.

Bądź sobą

- Gdzie jesteście? - W Teatrze Animacji! - mali widzowie nie mieli problemu z odpowiedzią na pierwsze pytanie. Na kolejne - co to właściwie jest ta animacja i czy ma coś wspólnego z reanimacją, odpowiedział już sam Marcin Ryl-Krystianowski, aktor i współreżyser spektaklu Skok na księżyc, który prezentowany był gościnnie na Scenie Witraż.

1 4 Strona 5 6 7 8