Kultura w Poznaniu

Książki

opublikowano:

Słowem o obrazie

Choć z wykształcenia jest plastyczką, to właśnie literatura, a w szczególności poezja, dała jej najwygodniejsze narzędzia do opisu rzeczywistości. Maria Magdalena Pocgaj jest artystką, która od dekad łączy twórczość poetycką ze sztukami wizualnymi. Autorka związana z poznańskim środowiskiem twórczym w najbliższy wtorek będzie gościnią Biblioteki Raczyńskich.

Autorka jest długowłosą blondynką w średnim wieku. Pozuje, trzymając swoją książkę, ma na sobie czarną bluzkę ze srebrną aplikacją. Za nią stoją jej fotografie oprawione w wystawowe ramy. - grafika artykułu
Maria Magdalena Pocgaj, fot. Poznański Oddział Związku Literatów Polskich

Pierwszą skarbnicą inspiracji była dla Pocgaj przyroda. Podobnie zresztą jak niezliczonych innych twórców. Autorka jednak, co wiemy z wywiadów, od samego początku dążyła - i dąży nadal - do wyszlifowania i uszlachetnienia własnego języka poetyckiego. I to zarówno wtedy, gdy pisze o naturze czy miłości, jak i w sytuacji, gdy próbuje nadać kobiecą perspektywę tekstom biblijnym. Wbrew trendom nowoczesności i ponowoczesności poetka stoi na straży poprawności języka ojczystego, każdy tekst stanowi próbę jej warsztatu. Wycyzelowanego pióra wymaga od siebie i od innych - choćby od początkujących twórców sprawdzających się w konkursach literackich.

Pocgaj, podobnie jak robili to kiedyś m.in. Grochowiak czy Kaczmarski, chętnie tworzy liryczne opisy dzieł wizualnych, reanimując nieco zapomniany już gatunek ekfrazy. Od jakiegoś czasu autorka realizuje się też jako fotografka. W roku 2019 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu zorganizowała wystawę jej fotografii z Finlandii Mój lapoński sen. Jej zdjęcia wystawowe zawsze opatrzone są komentarzem literackim - niekiedy poważnym i rozbudowanym, kiedy indziej poetyckim żartem.

Twórczość Pocgaj ma charakter mimetyczny - dzieło sztuki ma stanowić odbicie danej chwili. Pierwszorzędne znaczenie ma dla niej zatem zawsze fenomen rzeczywistości. W tym rozumieniu sztuka okazuje się reprezentacją materii. Autorka toczy skazaną na porażkę walkę z czasem, próbując utrwalić to, co z natury jest efemeryczne. I choć artystyczne przetwarzanie skrawków rzeczywistości zawsze uwarunkowane jest przez wyobraźnię podmiotu, priorytetem dla autorki pozostaje wspólnota doświadczeń. Pisze w dużej mierze dla rzadkich chwil pełnej iluminacji, pokrewieństwa doświadczanych emocji, które rodzi się na linii twórca-dzieło-odbiorca.

Maria Magdalena Pocgaj (ur. w 1955 roku w Poznaniu) jest poetką, plastyczką i fotografką. Na jej bogaty dorobek poetycki składa się kilkanaście tomów poezji, m.in. Zmierzchy koronkowe (2004), Na deszczu pękniętej strunie (2008) czy Apokryfy uliczne (2019). Jej teksty ukazywały się ponadto w licznych czasopismach i na portalach literackich. Należy do Zarządu Poznańskiego Oddziału Związku Literatów Polskich. Wielokrotnie zdobywała nagrody i wyróżnienia na ogólnopolskich konkursach literackich (m.in. w Ogólnopolskim Konkursie Literacko-Kompozytorskim w Rumii czy Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim. "O Laur Łyny"). Od wielu lat jest jurorką w turniejach literackich i animatorką kultury. Prowadzi spotkania z cyklu "Ławeczka literacka" w Ogrodzie Botanicznym UAM. W 2007 roku została odznaczona przez prezydenta RP Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Jacek Adamiec

  • Spotkanie autorskie z Marią Magdaleną Pocgaj
  • 22.08, g. 18
  • Biblioteka Raczyńskich
  • wstęp wolny

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2023