Ekspozycja "Liczy się tylko abstrakcja! Prace z lat 40-tych i 50-tych" to kolejne wydarzenie z cyklu wystaw monograficznych, prezentujących sylwetki i twórczość wyróżniających się artystów XX wieku. W gronie postaci wymagających przedstawienia szerszej publiczności znalazł się także Bogusław Szwacz.
Absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych - szkołę ukończył w 1937 roku - po wojnie zajął się organizacją krakowskiego życia artystycznego, równolegle tworząc i poszukując. Nawiązywał do kubizmu, interesował się informelem, by w końcu zwrócić się w stronę abstrakcji i wypracowanej przez siebie koncepcji "sztuki poruszania wyobraźni" - Ars Horme, według założeń której tworzył od roku 1956. Manifest wyjaśniający zasady i założenia koncepcji wydał dopiero w latach 70. Koncept Ars Horme zakładał tworzenie zupełnie autonomicznego artystycznego świata. Miał on stanowić połączenie kultury oraz natury przez zestawianie i łączenie znaków pisma orientalnego z emblematami przyrody.
Twórczość Szwacza wpisuje się także w nurt sztuki nawiązującej do muzyki. Tak jak u Wassilego Kandinskiego i Paula Klee, w twórczości Szwacza zauważalne są odniesienia do struktury i właściwości muzyki. Jerzy Ficowski pisał o "licznych pokrewieństwa i analogiach sztuki Szwacza z muzyką: układy plam i linii, wzajemne stosunki barw, dynamika całości - wszystko to jest w jakiś sposób muzyczne".
W Galerii Piekary zostaną zaprezentowane obrazy olejne, akwarele oraz pastele pochodzące z wczesnego okresu twórczości artysty.
Aleksandra Skowrońska
- Bogusław Szwacz. Liczy się tylko abstrakcja! Prace z lat 40-tych i 50-tych
- Galeria Piekary, ul. św. Marcin 80/82
- wernisaż: 6.05, g. 19
- wystawa czynna do 10.06 w g. 10-18 (pon.-pt.)
- wstęp wolny