Kultura w Poznaniu

Muzyka

opublikowano:

Stara muzyka, nowe związki

Listopad w Poznaniu jest barokowy. Jeśli jakakolwiek inicjatywa artystyczna zechce to kiedyś zmienić, napotka duże trudności. Festiwal wpisał się w listę najważniejszych wydarzeń kulturalnych miasta tak trwale, że wyrwać mogłaby go tylko potężna wichura.

. - grafika artykułu
Les Musiciens de Saint Julien. fot. materiały organizatorów

- Poznań Baroque jest próbą ukazania różnorodności muzyki barokowej i sposobów, w jaki ją odczytujemy, pielęgnujemy, a być może również kaleczymy - mówi dyrektor artystyczny imprezy, Cezary Zych. Programowa odwaga i przełamywanie stereotypów wiodły dotychczas festiwalowych artystów ku nieoczywistym, wyszukanym interpretacjom i odkrywaniu tego, co wciąż umyka tradycyjnie zorientowanej historii muzyki. Jak przystało na festiwal spod znaku poszukiwań i eksperymentów, Poznań Baroque wciąż się dookreśla - nie tylko w formułach koncertowych, ale i w zaskakujących mariażach muzyki z filmem, muzyki z edukacją.

Barok i baroki

Myślenie o baroku jako kategorii estetycznej, rozpatrywanej w szerszym niż muzyczny kontekście, pozwoliło festiwalowi wyjść poza sale koncertowe. Efektem tegorocznej współpracy Poznań Baroque z kinem Muza będą projekcje neobarokowych filmów francuskich, takich jak Metro Luca Bessona czy Kochankowie na moście Leosa Carexa. Co łączy te dzieła z epoką wielkich afektów i wielkich kontrastów? Przede wszystkim estetyka groteski i mający różne źródła odwrót od racjonalizmu.

Propozycją spoza głównego nurtu koncertowego jest również Cool School. Barokowe obrazki dźwiękowe, program realizowany we współpracy z POSM I st. im. H. Wieniawskiego, którego zadaniem jest edukacja muzyczna dzieci ze szkół podstawowych. Organizatorzy planują nie tylko koncerty, zorientowane wokół barokowych inspiracji dźwiękami natury, ale również opowieści wprowadzające najmłodszych w wiedzę o epoce.

Nowatorzy i wykopaliska

Poznań Baroque będzie okazją, by usłyszeć artystów mało znanych w Polsce - muzyków stojących u progu międzynarodowych karier, którzy być może dopiero podczas festiwalu rozwiną skrzydła. Poznań Baroque zna takie przypadki. To właśnie tu rozpoczynała karierę orkiestra Les Ambassadeurs, dziś podziwiana w całej Europie. Tu również po raz pierwszy dał się poznać jako wybitny Jean Rondeau, obecnie największa gwiazda muzyki barokowej we Francji. Rondeau łączy wykonawstwo barokowe z jazzem. Podczas tegorocznej edycji wystąpi kilkakrotnie i w różnym muzycznym towarzystwie. Melomani z niecierpliwością czekają również na François Lazarevitcha, autora prawdziwej rewolucji we francuskim życiu muzycznym. Lazarevitch połączył barok z muzyką ludową: irlandzką, celtycką. Publiczność Poznań Baroque usłyszy również znaną z poprzednich edycji imprezy European Union Baroque Orchestra.

Nie zabraknie też emocji niemal archeologicznych. Podczas koncertu Tajemniczy Carlo G. zespół Profeti della Quinta zagra niewykonywane wcześniej utwory na podstawie odnalezionego przed dwoma laty rękopisu włoskiego twórcy z XVII wieku. Ciekawie zapowiada się też ostatni koncert Poznań Baroque, podczas którego wystąpią Maria Keohane i Maria Sanner. W wykonaniu artystek zabrzmią Stabat Mater A. Scarlettiego i G.B. Pergolesiego.

A co z zupełnie nieznanymi nazwiskami - wykonawców i kompozytorów? Z tytułami, które niewiele podpowiadają? Organizatorzy liczą na zaufanie publiczności. W festiwalowym programie nie ma przypadków. A zaufania publiczności jeszcze nigdy nie zawiedli.

Agata Szulc-Woźniak

  • Festiwal Poznań Baroque 2015
  • 7-15.11
  • bilety: 20 zł na koncerty, 10 zł na filmy