Kultura w Poznaniu

Film

opublikowano:

Uzależnienie

Miłość jest więc tutaj transakcją, uzależnieniem i obsesją posiadania drugiej osoby - o filmie Peter von Kant pisze Bartosz Żurawiecki.

. - grafika artykułu
fot. materiały dystrybutora

Znany francuski reżyser François Ozon nie po raz pierwszy sięga po twórczość niemieckiego, przedwcześnie zmarłego autora, Rainera Wernera Fassbindera. Tym razem Francuz postanowił nakręcić remake powstałego 50 lat temu głośnego filmu Gorzkie łzy Petry von Kant. Zachował czas akcji (1972 r.), ale zmienił płeć i zawód głównych bohaterów. U Fassbindera była to historia nieszczęśliwej miłości projektantki mody do młodej, atrakcyjnej modelki. U Ozona, w filmie zatytułowanym Peter von Kant, mamy reżysera filmowego w średnim wieku zafascynowanego początkującym aktorem o arabskich korzeniach, Amirem Ben Salemem.

Podobnie jednak jak Fassbinder, Ozon pokazuje destrukcyjny, interesowny związek, w którym jedna strona może korzystać z młodego ciała, a druga dostaje szansę na szybką karierę. Miłość jest więc tutaj transakcją, uzależnieniem i obsesją posiadania drugiej osoby. Sadomasochistyczny charakter relacji międzyludzkich wzmacnia jeszcze wątek sekretarza i służącego von Kanta, Karla, który nie wypowiada przez cały film ani jednego słowa, a którego Peter traktuje jak niewolnika.

Styl Ozona jest mniej melodramatyczny niż Fassbindera, bliższy grotesce. Oprócz opowieści miłosnej reżyser wrzuca też do filmu satyrę na show-biznes, który ucieleśnia nie tylko wypełniony pychą i samouwielbieniem Peter, ale też pretensjonalna aktorka Sidonia. To film dla tych, którzy nad spektakularną akcję przedkładają kino kameralne, ale niepozbawione żywiołowych emocji.

Bartosz Żurawiecki

  • Peter von Kant
  • reż. François Ozon
  • premiera: 28.04

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2023